Pornografia na Capitolu

20 listopada 2011

Pornografia na Capitolu To „próba odnowienia polskiego erotyzmu” – tak na temat swojej książki wypowiadał się sam Witold Gombrowicz. Utwór pełen jest wieloznaczności i całego bogactwa sensów, których żadna próba interpretacyjna nie jest w stanie wyczerpać. Rzecz rozpoczyna się w jednym z warszawskich salonów, gdzie poznają się Witold oraz Fryderyk. Bohaterowie decydują się na podróż do dworku przyjaciela Witolda pod Sandomierzem. Erotyczna intryga rodzi się gdy mężczyźni wpadają na pomysł by „zeswatać” Henię, córkę właściciela dworku i Karola. To właśnie Henia i Karol stanowią ucieleśnienie tak często przewijającego się przez twórczość Gombrowicza motywu młodości. Śmiech łączy się tutaj z ludzkimi dramatami. Bohaterowie, niby zwyczajni, skrywają jednak mroczne sekrety. Pierwsza inscenizacja „Pornografii” odbyła się w Teatrze Ateneum w reżyserii Andrzeja Pawłowskiego. Dziś w Teatrze Capitol także Pawłowski podjął się reżyserii. Występują m. in.: Agnieszka Barszczewska, Henryk Talar, Marek Lewandowski, Marek Barbasiewicz, Agnieszka Wielgosz. Warszawski Teatr Bajka, paradoksalnie, zaprasza na spektakl tylko dla dorosłych. „Mężczyźni na skraju załamania nerwowego” to opowieść o czterech przyjaciołach o ugruntowanej pozycji zawodowej i sprecyzowanych poglądach na świat: Mateo, Arcie, Aleksie, Krisie oraz Monice – kobiecie ich życia. Prawdziwa męska przyjaźń zostaje wystawiona na próbę w zetknięciu z piękną i niebezpieczną kobietą. Sztuka Anny Burzyńskiej w reżyserii Piotra Łazarkiewicza pokazuje życie młodych ludzi uwikłanych w nieprzerwaną pogoń za pieniędzmi, przygodnym seksem oraz wielką karierą. Nieustanne „bycie na topie” – oto podstawowy problem współczesnych yuppies. Gorycz i śmiech mieszają się tu na każdym kroku. Sztuka nie tylko ironicznie ukazuje współczesny świat ale także próbuje zdefiniować męskie stereotypy oraz cele, którymi się kierują w życiu. Występują: Małgorzata Lipmann, Andżelika Piechowiak, Andrzej Deskur, Jacek Kasprzykowski, Michał Lesień, Andrzej Andrzejewski, Jan Wieczorkowski, Arkadiusz Janiczek oraz Leszek Lichota. Głównym bohaterem sztuki jest Picard. To on właśnie stwarza tytułowego Wrtera. Fikcja przenika się z rzeczywistością do tego stopnia, że trudno wytyczyć granicę między tym, co prawdziwe a tym, co wykreowane. Obraz świata przedstawionego wyraźnie odchodzi od realistycznej formy, czerpiąc z konwencji komiksowej. Reżyser odwołuje się do kultury najbliższej współczesnemu odbiorcy – kultury masowej. Uważny widz może dostrzec skojarzenia w twórczością Davida Lyncha, Davida Cronenberga, Briana de Palmy, Quentina Tarantino czy Sergia Leone. Tak jak w literackim pierwowzorze Johana Wolfganga von Goethego miłość Wertera do Lotty skazana jest na zagładę. Pozostali bohaterowie to tylko marionetki w rękach Picarda. Nasuwa się pytanie: czy to my tworzymy obłąkany świat czy też to on „produkuje” ludzi obłąkanych? Reżyser spektaklu Bartłomiej Potoczny, absolwent katowickiej filmówki, umiejętnie łączy zarówno teatralne jak i filmowe środki wyrazu. Występują: Anna Kłos-Kleszczewska, Karolina Dafne Porcari, Adam Szczyszczaj, Mariusz Zaniewski, Jakub Wieczorek oraz Lesław Żurek.

Kategorie: Ciekawostki, Seriale | Tagi: , , , , , , , , ,